9X13 presenteert

MORENDO


 “Morendo” is de eerste productie van neo-fanfare 9×13. Met “Morendo” brengt 9×13 een universeel thema naar de Nederlandse muziek- en theaterfestivals: sterven, het afscheid. Het theaterbeeld van de voorstelling is sterk geïnspireerd op de intense en uitbundige New Orleans jazz funerals en de second-line traditie, maar dan wel sterk gekoppeld aan en met een grote knipoog naar de oer- Nederlandse fanfaretraditie. Hierdoor wordt de beladen thematiek van de dood voorzien van een luchtige, haast feestelijke ondertoon, in de sfeer van de Mexicaanse feest- en herdenkingsdag Día de Muertos.

Met “Morendo” brengt 9×13 niet zozeer een serieus en zwaar thema naar voren maar wil het de mensen uitnodigen om het leven te vieren. De inspiratie komt voort uit de second linetraditie van New Orleans en de indrukwekkende bijbehorende jazz funeral processies, die vaak enorm uitbundig en feestelijk zijn. Tegelijkertijd haakt het in op de Nederlandse fanfaretraditie van optochten en festiviteiten. Wie is er niet groot mee geworden? 9×13 gebruikt deze laagdrempelige referentie om een uitgekiend programma van nieuwe muziek naar het Nederlandse festivalpubliek te brengen. Deze verrassende combinatie, gebracht met een tailormade choreografie en theaterbeeld (minstens zo belangrijk als de muziek), is een nog niet eerder vertoonde verschijning in Nederland, en dompelt het publiek onder in een nieuwe totaalervaring van beeld, geluid, beweging en interactie.


HET VERHAAL


Hoe ga je om met verlies? Wat als het allemaal te veel wordt? Ben je gelaten? Of ben je boos of verdrietig? Neemt emotie de overhand of ben je een echte stoïcijn? Hoe doe jij het?

Neo-fanfare 9×13 heeft al vaak afscheid moeten nemen. Maar dat was van bugels en euphoniums, of een paukenist. Nu is het echter een trompettist, en daar zijn er niet zoveel van. Van de vijfenveertig vaste leden van de fanfare zijn er nu nog maar acht over. Eigenlijk is de fanfare ten dode opgeschreven. Maar in het afscheid nemen zijn ze dus wel heel goed geworden. Ervaring genoeg, ze gaan vaker naar een begrafenis dan op concours. Het is intussen meer een vast ritueel van de groep geworden. Het Afscheid. Met een hoofdletter. In een stoet, een fanfare waardig.

“Morendo” neemt je mee in zo’n afscheidsstoet. In muziektermen betekend morendo ‘stervend, verdwijnend’. Maar is de trompettist wel klaar om te gaan? Hij heeft zelfs zijn trompet nog vast tijdens zijn funeral march, alsof het de laatste draad met het leven is.



DE MUZIEK


Just A Closer Walk with Thee (trad. arr. Vincent Veneman)

Geïnspireerd op de intense en uitbundige New Orleans jazz funerals en de second-line traditie, maakte jazz-trombonist en arrangeur Vincent Veneman speciaal voor 9×13 een arrangement van het klassieke Just a closer walk.

Abschieds-Marsch (1987 – Wolfgang Rihm)

Een muzikant die zijn eigen afscheidsmars speelt…bij 9×13 kan het gewoon. Wolfgang Rihm schreef in 1987 deze prachtige intieme mars met een mooie solistische partij voor de trompet.

Ciacconissima (2015 – Pete Harden)

Ciacconissima is een nieuwe compositie van Pete Harden (geboren 1978) geïnspireerd op de Chiacona van barokcomponist Antonio Bertali (1605-1669). Een muzikaal feestelijk en uitbundig werk waarin 9×13 haar grens opzoekt en bijna dreigt te ontsporen. Pete Harden schreef deze compositie speciaal voor het programma “Morendo” van 9×13.

fig. 3 (2015 – Oscar Bettison)

Het meest abstracte en modernistische stuk van de voorstelling, fig.3 van Oscar Bettison. Het is het derde deel uit Animate Objects (2014), een werk dat Oscar in 2014 schreef voor de Musik Fabrik en herschreef voor 9×13. De muziek creëert groepen binnen 9×13 die soms samen komen in een bijna funky melodie met marselementen die complementair ontstaat met de spelers uit beide groepen. Een virtuoze trompetsolo leidt tot een uniform en groovy slotgedeelte.

Chorus 1 (2007 – Oscar Bettison)

Chorus 1 is het eerste deel van het zevendelige bluegrass requiem O death  Oscar Bettison. Het onderzoekt tradities en gebruiken rondom het omgaan met de dood. Bekijk deze site voor meer informatie.

 



HET TEAM


Musici

Emeline Dessi – Fluit/piccolo
Femke Steketee – Sopraansaxofoon
Daan van Koppen – Tenorsaxofoon
Arthur Kerklaan – Trompet
Wim van den Haak – Althoorn
Anton van Houten – Trombone
Joost Geevers – Trombone
Arne Visser – Tuba
Jeroen Geevers – Percussie

Productie

Erik van der Horst – Regie/choreografie
Anton van Houten – Regie/choreografie

Peggy Heering – de Windt – Kleding
Meta van Houten – Kleding


BOEKINGEN


NAAM*

E-MAIL*

BERICHT

VOER DEZE CODE IN: captcha